چند نکته کلیدی برای یک ارائه تاثیرگذار

[vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”نکاتی که باید برای یک ارائه موفق به آن توجه کنید”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]• ویژگی های ظاهری
برای ارتباط بهتر با مخاطبان و ایجاد فضایی مثبت برای ارائه مطالب خود، تلاش کنید تا چهره ای صمیمی داشته باشید. چهره شما نشانگر احوالات درون شماست و اگز آرام و متین باشید، حس اعتماد بیشتری به مخاطب می دهید و مخاطب سخنان شما را راحت تر می پذیرد. یک لبخند تبسم گونه در چهره شما کافیست تا مخاطب را به سمت خود متوجه کنید. تلاش کنید پیش از ارائه، مطالب را به خوبی به خاطر بسپارید و هنگام ارائه ارتباط چشمی پیوسته ای با مخاطبان داشته باشید. ارتباط چشمی به شما کمک می کند تا با اعتماد بیشتری مطالب را ارائه دهید و از طرفی باعث آرامش بیشتر در مخاطب شما می شود. نیاز نیست هنگام سخنرانی به تمام مخاطبان نگاه کنید. در دقایق ابتدایی ارائه چند مخاطب که احساس می کنید توجه بیشتری به شما و حرکاتتان دارند را شناسایی کنید و با آنها ارتباط چشمی چند ثانیه ای برقرار کنید.
فرم ایستادن شما هنگام ارائه بسیار مهم است. درست ایستادن به تنفس بهتر شما کمک می کند و از اضطراب شما می کاهد. از حرکات اضافی هنگام ارائه بپرهیزید و اگر عادت نادرستی در ایستادن دارید، آنرا ترک کنید. درست ایستادن نشان دهنده تسلط شما بر مطلب و اعتماد به نفس شماست. در هنگام ارائه ژست های خاص نگیرید و دستانتان را در جیبتان نکنید. برخی تصور می کنند این رفتار آنان را محکم نشان می دهد در حالی که بیشتر مخاطبان این رفتار را ناشایست و حتی توهین آمیز می دانند.

• استفاده از زبان بدن
بیان پیوسته و یکنواخت مطالب نه تنها خسته کننده است، بلکه به انتقال درست مفاهیم نیز منجر نمی شود. . در این موارد استفاده از زبان بدن بهترین راهکار برای ارئه بهتر است. بخش عمده درک مخاطبان از طریق دریافت های غیر کلامی صورت می گیرد. برای جلب توجه مخاطب و جلوگیری از یکنواختی ارائه، می توانید آهنگ صدای خود را تغییر دهید و همچنین می توان مطالب مهم و اساسی را با صدایی بلنذتر بیان نمود که تمرکز مخاطب روی این مطالب بیشتر شود. حرکات درست دست ها نیز بسیار مهم هستند. آهنگ حرکات دست ها و جهت حرکت نیز در بیان مطلب می تواند کارگشا باشد. زمانی که شما دست ها را به سمت خودتان حرکت می دهید، توجه مخاطب را به خود معطوف می کنید

• مطالب را بصورت روان و ساده مطرح کنید
روان بودن گفتار، کمک بسیاری به جلب توجه و علاقه مخاطب می نماید. برخی از افراد گمان می کنند استفاده زیاد از کلمات تخصصی علمی، بر ارزش گفتار و ارائه آنان می افزاید. در حالی که تا زمانی که مخاطب شما نتواند سخنان شما را درک کند، با شما همراه نخواهد شد. بهترین راهکار، داشتن برنامه آگاهانه برای ارائه است. در ابتدا باید شناخت نسبی ار مخاطبانتان داشته باشید و با توجه به این شناخت و سطح آگاهی آنان، مطالب را قالب بندی و ارائه کنید. ارائه باید دارای ساختار و روند مشخصی باشد. از جملات تکراری استفاده نکنید و جملات را نا تمام رها نکنید. برای شروع و پایان سخنان برنامه ریزی کنید تا در ارائه دچار سردرگمی نشوید. اگر روند ارائه را از دست بدهید، در بیان درست و تاثیرگذار مطالب ناتوان خواهید بود.

• سرعت بیان
برای اینکه مخاطب شما به درک درستی از مطالب ارائه شده دست یابد، باید جملات با سرعت مشخصصی ادا شوند. به هنگامی که سریع سخن بگویید، کلمات بطور کامل ادا نمی شوند و منطور شما به درستی منتقل نخواهد شد. ارائه آرام و آهسته نیز مفید نخواهد بود زیرا برای مخاطب شما بسیار خسته کننده است و مخاطب به درستی منظور شما را درک نمی کند. باید بتوانید در یک زمان کوتاه و مشخص، مطالب خود را بطور رسا و شیوا بیان کنید.

• ارتباط و پیوستگی مطالب
همانطور که در بالا اشاره شد، روانی و شیوایی مطالب بیان شده، به تاثیرگذاری یک ارائه کمک می کند. بعنوان مثال، زمانی که شما قصد دارید تا ایده خود را برای یک سرمایه گذار شرح دهید، ارتباط بین نکاتی که در ایده شما وجود دارد از تکنیک ها و نکات مهم ارائه به شمار می رود. عدم وجود یک ارتباط مستمر بین مطالب بیان شده هنگام ارائه، از مهم ترین عوامل شکست یک ارائه کننده محسوب می شود و بسیاری از مخاطبان نیز از این موضوع ناراحت هستند. هر چند شما می توانید برای ارائه بهتر و با توجه به فضای جلسه در هنگام ارائه، مطالب را اندکی جابجا کنید، اما باید از قبل برنامه مدونی را برای مطالب تدوین نمایید و بر اساس آن مطالب را ارائه کنید. پیوستگی مطالب از مهم ترین تکنیک هایی است که بر اساس آن می توان در باره نحوه و میزان اثرگذاری یک ارائه قضاوت نمود.

• سخنانتان را مبهم بر زبان نیاورید.
صراحت کلام از دیگر ویژگی های مهم و حیاتی یک ارائه موفق است. وقتی کلمات و جملات بصورت مبهم بیان می شوند، علاوه بر سردرگمی مخاطب، پیوستگی ارائه را نیز از بین می برد. استفاده از عبارات روشن و گویا، به انتقال بهتر مفاهیم کمک می کند و بر رغبت مخاطب برای توجه به مطلب ارائه شده می افزاید.

• کلمات تخصصی را زیاد به کار نبرید.
همانطور که در بالا اشاره شد استفاده از کلمات پیچیده تخصصی، روی درک مخاطب از مطلب ارایه شده اثر منفی می گذارد و باعث می شود توجه مخاطب به مفاهیم و مطالب ارائه شده کم شود. با این حال در پاره ای موارد، برای ارائه یک ایده، ناگزیریم از کلمات تخصصی علمی استفاده کنیم. در چنین مواردی، باید این کلمات را به درستی شناسایی کنیم و بسته به موضوع ارائه و سطح آگاهی مخاطب، تعریف درستی از عبارات پیچیده بیابیم. بیان ساده این کلمات به فهم عمیق تر و صحیح تر مخاطب می انجامد.

• مخاطبان را در ارائه شرکت دهید
یکی از موثرترین راه ها در همراه نمودن مخاطبان با خود در هنگام ارائه، مشارکت دادن انان در روند ارائه است. شما می توانید هر از چند گاه سوالی را مطرح کنید و از مخاطبان بخواهید تا به آن جواب دهند. البته در پرسیدن سوال باید بسیار محتاط باشید. سوالات نباید خارج از موضوع ارائه و بسیار سبک باشند. بهتر است سوالاتی مطرح شود که مخاطب برای پاسخ به آنان به چالش کشیده شود و از این طریق تمرکزش بر ارائه بیشتر شود. راه دیگر برای استغاده از مخاطبان در ارائه، مطرح نمودن شوخی های کوتاه و محترمانه است. شوخی با مخاطبان علاوه بر کمک به شاد شدن مخاطبان و فضای ارائه، فشار را از روی ارائه دهنده کم می کند. در این مورد باید بسیار محتاط باشید و به جامعه مخاطبانتان توجه کافی داشته باشید. ممکن است مطلبی در یک جمع قابل قبول و خنده دار باشد در حالی که در جمعی دیگر می تواند توهین تلقی شود. استفاده از شوخی در حین مفید بودن می تواند آسیب بسیاری به ارائه شما وارد سازد.

• استفاده از وسایل کمک آموزشی
برای درک درست مخاطب، علاوه بر ایراد یک سخنرانی مطلوب، باید از همه ابزار بهره برد تا محتوای یک ایده بصورت کامل و ارائه شود. وسایل کمک اموزشی مانند ویدئوپروژکتور، تخته و …از جمله این ابزار هستند. با استفاده از این ابزار، ارائه دهنده می تواند مطالب خود را آسانتر و با کارایی بالاتری به مخاطب منتقل کند زیرا ابزار بصری، کارایی بالاتری نسبت به کلام دارند. با کمک این ابزار آمارها و نکات مهم بصورت دقیق تری نشان داده می شوند و میزان اشتباه ارائه دهنده به حداقل می رسد. چنانچه ارائه خود را در قالب پاورپوینت ارائه می دهید از اسلایدهای مناسب استفاده کنید. اسلایدهای شلوغ و پر از مطلب توجه مخاطب را کم می کند و مخاطب در درک مطالب با مشکل مواجه می شود.
علاوه بر مطالبی که به آنان اشاره شد، تکنیک ها و راهکار های متنوع دیگری برای بهبود ارائه مطالب وجود دارد که با کمک انان می توان ایده ها و مطالب مهم را به بهترین نحو ارائه داد و تاثیر مثبتی روی مخاطب گذاشت.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”4956″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″]

پیش ثبت نام کارگاه بعدی نحوه ارائه موثر به سرمایه گذار

[/vc_column][vc_column width=”1/2″]

دریافت پاورپوینت کارگاه نحوه ارائه موثر به سرمایه گذار

آبان 96
[/vc_column][/vc_row]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *