در کارگاه آموزشی بازاریابی دیجیتال چه گذشت؟

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

سه دوره مهم در روند تحول و تکامل بازاریابی در طول تاریخ شامل دوره کالا، دوره فروش و دوره بازاریابی است که هر کدام شاخص­ های خود را دارد. با پیشرفت جوامع بشری و تغییر در نیازهای افراد، بازاریابی کالاها و خدمات نیز دستخوش تغییراتی شد و امروزه رویکردهای نوینی در حوزه بازاریابی و فروش بوجود آمده است. مهم­ترین اصل در بازاریابی نوین، ایجاد یک نیاز در مشتری و سپس برطرف نمودن آن است. تکنولوژی جایگاه موثری در بازاریابی دارد و با توجه به سیر تکاملی رسانه ­ها، این جایگاه نیز در حال تعالی است. از مهمترین حوزه ­های پرکاربرد تکنولوژی که در بازاریابی و فروش نقشی انکارناشدنی دارد، اینترنت و فناوری اطلاعات است. با توجه با پژوهش­ ها، سهم رسانه ­های جمعی مانند تلویزیون و رادیو در تبلیغات با ورود به قرن جدید، کاهش قابل توجهی داشته است و در مقابل موبایل، وبسایت­ها و شبکه­ های اجتماعی جایگاه خوبی یافته­ اند. دلیل این امر مزایای بازاریابی اینترنتی نسبت به روش­های دیگر است. از مهمترین دلایل می­توان به هزینه پایین، نرخ تبدیل بالا، سهولت در اجرا، سهولت اندازه‌گیری و بهینه‌سازی عملکرد و محتوای مرتبط‌تر و درگیرکننده‌تر اشاره کرد. نکته بارز برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال، تلاش برای تطابق با رفتار مشتری است.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″ css=”.vc_custom_1506350063669{border-top-width: 3px !important;border-right-width: 3px !important;border-bottom-width: 3px !important;border-left-width: 3px !important;background-color: #ededed !important;border-left-color: #8e8e8e !important;border-left-style: dashed !important;border-right-color: #8e8e8e !important;border-right-style: dashed !important;border-top-color: #8e8e8e !important;border-top-style: dashed !important;border-bottom-color: #8e8e8e !important;border-bottom-style: dashed !important;border-radius: 5px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1506351214254{border-top-width: 2px !important;border-right-width: 2px !important;border-bottom-width: 2px !important;border-left-width: 2px !important;border-left-color: #a3a3a3 !important;border-right-color: #a3a3a3 !important;border-top-color: #a3a3a3 !important;border-bottom-color: #a3a3a3 !important;border-radius: 5px !important;}”]عنوان کارگاه: بازاریابی دیجیتال

مدرس کارگاه: دکتر علیرضا قنادان

تاریخ برگزاری: شهریور ۱۳۹۶

محل برگزاری: پارک علم و فناوری مدرس[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_media_grid grid_id=”vc_gid:1506406562306-921e8a56-681b-8″ include=”4872,4873,4874,4875,4876,4877,4878,4879,4880″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”مقایسه قیف فروش با مدل مکنزی و ZMOT”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_media_grid grid_id=”vc_gid:1506406562313-bbf1199a-229b-7″ include=”4881,4882,4883″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

در مدل قیف فروش، یک روند مستقیم از افراد مطلع تا مشتریان وفادار وجود دارد که این روند از بالای قیف تا پایین باید طی شود . در مدل مکنزی، که سفر تصمیم مصرف کننده (Consumer decision journey) نام دارد، مصرف کنندگان می­توانند بعنوان یک تریگر (Trigger) عمل کنند و مدل فروش از حالت قیف به حالت چرخه­ای تغییر می­ کند. مهمترین آثار این تحول بر روش برنامه‌ریزی بازاریابی تطابق تخصیص منابع بازاریابی در شرکت‌ها با نحوه رفتار مشتری، بهره‌گیری از تمامی کانال‌های آنلاین و آفلاین برای ارسال پیام به مشتری، تطابق محتوای تولید شده برای مشتری با مرحله‌ای که مشتری در آن قرار دارد و  ضرورت تحلیل اطلاعات مربوط به هر مشتری و استفاده از آن در مراحل آتی می­ باشد.

مدل ZMOT: در مدل­ های سنتی به رفتار خرید مشتریان، پس از تحریک مشتریان به خرید محصولات، لحظه اول اعتماد پس از خرید و لحظه دوم اعتماد پس از مصرف محصول توسط مشتری می­ باشد. در حالی که در مدل ZMOT گوگل، لحظه صفر اعتماد نیز وجود دارد و آن اعتماد سازی از طریق بازخورد مثبت نظرات مشتریان قبلی است که منجر به افزایش فروش می­ شود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”ابزارها و روش های بازاریابی اینترنتی “][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

  1. SEO (Search Engine Optimization) عملیاتی برای بهبود جایگاه یک وب سایت یا یک صفحه وب در صفحه نتایج موتورهای جستجو مانندگوگل، بینگ و یاهو است که در این میان گوگل با سهم حدود ۷۰ درصد، یکی از پرطرفدارترین موتورهای جستجو محسوب می­ شود. به صورت کلی وب‌سایت‌هایی که دارای بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج موتورهای جستجو باشند، بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست می‌آورند. برای وبمسترها یکی از عوامل مهم و حیاتی بدست اوردن کاربران جدید از موتورهای جستجو و بخصوص گوگل می باشد. برای بهبود سئو وب­سایت ۱۰ روش کلیدی وجود دارد که از این میان می­ توان به آنالیز کلمات کلیدی، نام مناسب وب­سایت، لینک­های داخلی و خارجی اشاره کرد.
  2. ابزار دیگر بازاریابی دیجیتال بازاریابی از طریق رسانه ­های اجتماعی است (Social Media Marketing). از میان این رسانه­ ها، شبکه­ های اجتماعی بویژه فیسبوک و توییتر نقش بسزایی در بازاریابی دارند اما کاربرد هرکدام متفاوت است و بسته به نوع و هدف بازاریابی باید رسانه مناسب انتخاب شود. نوع محتوای قابل انتشار و حتی طیف سنی و نوع جنسیت مخاطبان این رسانه­ ها نیز با یکدیگر متفاوت است. ممکن است مخاطبان یک رسانه زیاد نباشند اما برای تبلیغات در یک حوزه خاص، نسبت به شبکه­ های گسترده­ تر بسیار کاراتر باشند. تفاوت اصلی بازاریابی موتورهای جستجو با رسانه­ های اجتماعی در این است که دسته اول تنها به نیاز پاسخ مناسب می­ دهد در حالی که دسته دوم، نیاز را پرورش می­ دهند.
  3. ابزار دیگر، روابط عمومی آنلاین (Online PR) است که خلاصه­ ترین شکل تعریف روابط عمومی، مدیریت جریان اطلاعات دو سویه میان سازمان و افکار عمومی است. به عبارت ساده تر روابط عمومی نوعی اطلاع­ رسانی در مورد محصول و یا خدمات یک کسب و کار به افکار عمومی با قابلیت سنجش و ارزیابی تاثیرگذاری  آن است. در روابط عمومی آنلاین کانال انتشار محتوا رسانه‌های مختلف آنلاین هستند.
  4. Google Adwords یک برنامه بلیغاتی آنلاین است که سهم قابل توجهی در درآمد کمپانی گوگل دارد. در این برنامه، با پرداخت هزینه می­ توان لینک وب­سایت خود را در قسمت ابتدایی نتایج جستجوی گوگل قرارداد. از مهمترین چالش­های این برنامه در ایران، محدودیت بر روی دامنه­ های ir است. این برنامه دارای سه لایه است. لایه اول اکانت است که همراه با یک آدرس ایمیل، پسورد و اطلاعات صورت حساب می­ باشد. لایه دوم کمپین است. در این لایه بودجه شما و تنظیمات محل نمایش تبلیغات قرار دارد. در لایه آخر که Ad group نام دارد، مجموعه­ای از Ad های مشابه و عبارات و کلمات کلیدی قرار دارد. Google Adwords انواع مختلفی شامل فایل متنی، تصویر، ویدئو، داینامیک و موبایلی دارد.
  5. بازاریابی ایمیلی: بازاریابی ایمیلی به نوعی از بازاریابی مستقیم گفته میشود که در آن از ایمیل به عنوان وسیله ای برای ارسال پیام هایی از قبیل فروش یا جمع آوری هزینه به مخاطبان استفاده میشود. این نوع بازاریابی دارای پنج دسته اصلی است. خبرنامه: ابزاری است که بسیاری از شرکت ها و گروه های تجاری برای ارتباط بیشتر با مخاطبان خود از آن استفاده می­کنند.DIGEST به ایمیل ­هایی گفته می­ شود که خلاصه­ ای از فعالیت­ های انجام شده و پیشنهادات برای هفته­ ها و یا ماه‌های پیش رو را در بردارد.ایمیل های اختصاصی: این نوع ایمیل ها که به ایمیل های تکی Stand Alone نیز شهرت دارند. به ایمیل هایی گفته می‌شوند که تنها در مورد یک موضوع خاص اطلاعاتی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. ایمیل های تبلیغاتی: در این حالت شما هزینه ای را به فرد یا گروهی پرداخت می‌کنید تا برای شما ایمیل های تبلیغاتی ارسال کنند. حتی ممکن است به گروهی هزینه ای را پرداخت کنید تا در خبرنامه خود برای شما تبلیغات قرار دهند این نوع ایمیل ها در دسته ی ایمیل های تبلیغاتی قرار می‌گیرند. ایمیل­های تبادلی: ایمیل های تبادلی (Transnational Email) به ایمیل هایی گفته می‌شود که در پایان عملیاتی را که کاربر انجام داده است برای وی ارسال می‌کند. از نمونه های رایج میتوان به ایمیلی که برای تاییدیه و خوش آمد به خبرنامه ارسال می‌شود اشاره کرد.
  6. تبلیغات بنری (Banner Ads): در این نوع بازاریابی، بنرهایی برای تبلیغات محصول و یا خدمات طراحی می شود و در وب­سایت­ های پربازدید قرار داده می­شود. در ایران نیز شرکت­هایی مانند ANetwork، صباویژن، فست کلیک و کلیک­یاب در این حوزه فعال هستند.

تحقیقات نشان می­ دهد در سال­های آینده سهم تبلیغات از طریق وب­سایت و ایمیل کاهش خواهد یافت این در حالی است که تبلیغات موبایلی و شبکه­های اجتماعی به شدت رو به رشد است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”مدل برنامه‌ریزی RACE”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

برای موفقیت در برنامه‌ریزی بازاریابی دیجیتال برنامه باید بر اساس شناخت و نیاز مشتری تدوین شود. انعطاف‌پذیری عنصر کلیدی برنامه است زیرا شرایط برای اجرای هیچ برنامه‌ای ثابت باقی نمی‌ماند. برای موفقیت یک برنامه باید در راستای مراحل زیر حرکت نمود. در ابتدا باید وضعیت موجود بررسی شود (Situation analysis). گام دوم هدف­ گذاری است که باید در آن با دقت هدف برنامه تدوین شود. سپس استراتژی­ هایی برای برنامه تعیین شود و تاکتیک­ های عملیاتی اجرا شود. گام نهایی در یک برنامه اقدام و کنترل است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_media_grid grid_id=”vc_gid:1506406562323-96ead0c7-0d70-8″ include=”4886,4885,4888″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″ css=”.vc_custom_1506353562211{margin-top: 10px !important;margin-right: 25px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;border-top-width: 2px !important;border-right-width: 2px !important;border-bottom-width: 2px !important;border-left-width: 2px !important;padding-top: 10px !important;padding-right: 10px !important;padding-bottom: 10px !important;padding-left: 10px !important;background-color: #f9f9f9 !important;border-left-color: #d6d6d6 !important;border-left-style: solid !important;border-right-color: #d6d6d6 !important;border-right-style: solid !important;border-top-color: #d6d6d6 !important;border-top-style: solid !important;border-bottom-color: #d6d6d6 !important;border-bottom-style: solid !important;border-radius: 5px !important;}”]

پیش ثبت نام کارگاه های بعدی بازاریابی دیجیتال

[/vc_column][vc_column width=”1/2″ css=”.vc_custom_1506353532661{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 25px !important;border-top-width: 2px !important;border-right-width: 2px !important;border-bottom-width: 2px !important;border-left-width: 2px !important;padding-top: 10px !important;padding-right: 10px !important;padding-bottom: 10px !important;padding-left: 10px !important;background-color: #f9f9f9 !important;border-left-color: #d6d6d6 !important;border-left-style: solid !important;border-right-color: #d6d6d6 !important;border-right-style: solid !important;border-top-color: #d6d6d6 !important;border-top-style: solid !important;border-bottom-color: #d6d6d6 !important;border-bottom-style: solid !important;border-radius: 5px !important;}”]

دریافت پاورپوینت کارگاه بازاریابی دیجیتال

[/vc_column][/vc_row]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *