بازاریابی رویدادی چیست و چگونه آن را بکار ببریم؟

بازاریابی رویدادی چیست؟

بازاریابی رویدادی یک استراتژی تبلیغاتی است که به وسیله آن سازمان ها می توانند در یک رویداد خاص مثل کنسرت یا نمایشگاه یا حتی یک رویداد ورزشی با مشتریان خود رابطه مستقیم داشته باشند. بسیاری از برند های معروف از بازاریابی رویدادی استفاده می کنند. برخی سازمان ها مسابقات یا مهمانی هایی را برگزار می کنند تا بتوانند با مشتریانشان تعامل داشته باشند.

یک کمپین بازاریابی رویدادی موفق ارزشی فراتر از ارائه اطلاعات درباره خدمات سازمان، برای شرکت کنندگان رویداد فراهم میکند. ارائه تخفیف یا یک نمونه مجانی و یا حتی یک برنامه جذاب می تواند به مشتری احساس کسب منفعت بدهد، فراموش نکنید که این عمل نباید به صورت تجاری انجام شود.

در بازاریابی سنتی شما بر روی مشتریانتان هدف گذاری نمی کنید، ممکن است از تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی استفاده کنید که میلیون ها نفر آن را ببینند، در صورتی که در بازاریابی رویدادی، جمعی از مشتریان بالقوه را دارید که میتوانید به صورت هدفمند روی کالا یا خدمات خود مانور دهید.

برای اینکه یک کمپین بازاریابی رویدادی موفق داشته باشید، باید هدف از برگزاری رویداد را به درستی تبیین کنید به صورتی که هنگامی که شرکت کنندگان از رویداد خارج شدند رویداد را تا سالها به خاطر بسپارند. همچنین میتواند فرصت مناسبی باشد تا در رویداد با افرادی آشنا شوید که در آینده کاریتان تاثیرات زیادی داشته باشند. توجه کنید افرادی که در این رویداد حضور پیدا میکنند، هم میتوانند مشتریان فعلی شما باشند و هم خریداران آینده.

چگونه یک بازاریابی رویدادی را برنامه ریزی کنیم و توسعه دهیم؟

بازاریابی رویداد یک بازاریابی نو است به این خاطر که شما برای هر رویداد می بایست یک روش خاص برای بازاریابی داشته باشید. بسیاری از برگزارکنندگان تصور می کنند که باید یک برنامه کلی برای برگزاری رویداد داشته باشند، در صورتی که ما برای هر رویداد باید برنامه ریزی خاص خود را داشته باشیم به عنوان مثال شرکت کنندگان خود را بشناسیم سپس بر این اساس یک برنامه هدفمند برای رویداد خود تدوین کنیم. با این روش هر رویداد می تواند به صورت جداگانه تاثیرات خاص خود را روی شرکت کننده داشته باشد.

برگزار کنندگان باید از سه منظر رویدادشان را برنامه ریزی کنند:

اول اینکه سازمان باید تعیین کند که می خواهد چه شخصیتی از برند خود را انتقال دهد. به عنوان مثال برند کوکاکولا در طول تاریخ تلاش کرده که منادی صلح جهانی و شادی باشد.

دوم اینکه سازمان باید مخاطبان خود را در نظر بگیرد. در طول سالیان اخیر یک ائتلاف سلامت مردان توسط گروهی از افراد محبوب به نام موومبر شکل گرفته است. مخاطبان با شرکت در یک مسابقه با هدف بالا بردن آگاهی از سرطان پرستات و سایر بیماری هایی که مردان به آن دچار می شوند، مزایای زیادی کسب میکنند.

سوم اینکه سازمان ها به دنبال تحت تاثیر قرار دادن مخاطبانشان به صورتی که قبلا آن را تجربه نکرده باشند، هستند. در سال ۲۰۰۵ شرکت سونی به منظور تبلیغ تلویزیون براویا تعداد ۲۵۰۰۰۰ توپ فنری رنگی را در خیابان های سانفرانسیسکو رها کرد که نشان از تعداد رنگ هایی بود که این تلویزیون تشخیص می داد.

فهمیدیم برندها می توانند با روش ها و تاکتیک های مختلف جمعیتی از افراد را تحت تاثیر بگذارند به عنوان مثال یکی از این تاکتیک ها برگزاری یک رویداد درون یک رویداد دیگر است. شما با گرفتن یک غرفه در یک رویداد تاثیری نمی توانید روی مخاطبانتان داشته باشید باید برنامه ای داشته باشید که به وسیله آن مخاطبتان قانع شود که به جای دیگری از رویداد نرود.شرکت ری بن که برندی در زمینه عینک آفتابی است در جشنواره فیلم سودان مسابقه حقیقت و شجاعت را برگزار کرد که بسیاری از جمعیت را در غرفه خود جمع کرده بود.

 

منبع

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *