تجهیزاتی که باید در فضای یک دوره آموزشی وجود داشته باشد

در یک دوره آموزشی امکانات می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در بازدهی و یادگیری شرکت کنندگان داشته باشد. یکی از سوالات اغلب مربیان تازه‌کار این است که برای برگزاری یک دوره‌ی خوب باید چه اصول اولیه‌ای را مراعات کنید؟ بنابراین ما تصمیم گرفتیم در این چک‌‌لیست ۱۹ ابزار ضروری که همه‌ی دوره‌های آموزشی فارغ از موضوع‌شان نیاز دارند را معرفی کنیم.

تجهیزات ضروری برای یک دوره آموزشی

قبل از ارائه‌ی این ۱۹ مورد، اجازه دهید روی این موضوع تاکید کنم که مواردی که در ادامه اشاره خواهیم کرد تنها برخی ابزارهای موردنیاز برای دوره آموزشی شما هستند و ممکن است بسته به موضوع کارگاه، ابزارآلات بسیار متنوعی نیاز داشته باشید. به عنوان مثال، اگر شما یک کارگاه نقاشی و یا یک دوره عکاسیبرگزار می‌کنید، مطمئنا به ابزارهای بسیار متنوعی نیاز خواهید داشت که در چک‌لیست زیر مطرح نشده‌اند.

۱) سیستم تهویه مطبوع، فن و سیستم گرمایشی که به راحتی قابل تنظیم باشند

مطمئنا تاکنون در فضاهای آموزشی مختلفی قرار گرفتید و می‌دانید که اگر وضعیت جوی محیط مساعد نباشد، تمهیداتِ دیگر اثربخش نخواهد بود. لذا قبل از شروع دوره آموزشی مطمئن شوید که گرما و سرمای محیط طبیعی و در صورت نیاز قابل تنظیم است و هیچ یک از شرکت‌کنندگان اذیت نخواهند شد.

۲) دسترسی به حمل و نقل عمومی

دسترسی راحت به وسایل حمل‌ونقل عمومی نه تنها به شرکت‌کنندگان شما کمک خواهد کرد تا راحت‌تر رفت‌وآمد کنند، بلکه در افزایش تعداد شرکت‌کنندگان رویداد شما نقش اساسی خواهد داشت، چرا که اغلب افراد بیش از هر چیزی ترجیح می‌دهند در یک مکان قابل دسترس آموزش ببینند.

۳) فضای اتاق باید به گونه‌ای باشد که قابلیت انعطاف‌پذیری، انجام فعالیت‌ها و بازی‌ها وجود داشته باشد

همان‌طور که می‌دانید یک مربی باید بتواند مرتبا فضای رویداد را تغییر دهد تا آموزش خسته‌کننده نباشد.نحوه‌ی چینش صندلی در رویدادهای مختلف باید تفاوت داشته باشد و این بسیار مهم است که قبل از برگزاری از اجرایی شدن مدل مدنظرتان در محیط موردنظر مطمئن شوید. علاوه بر این، بسیاری از مربیان راهکارهای ویژه‌ای را برای شبکه‌سازی، یخ‌شکنی و بازی مابین رویداد در نظر می‌گیرند. بنابراین باید فضا و امکانات لازم برای این کارها مهیا باشد.

فضای آموزشی

۴) رختکن، فضای مناسبی برای لوازم و وسایل شرکت‌کنندگان

احتمالا شرکت‌کنندگان شما وسایل زیادی با خود همراه خواهند داشت. مخصوصا اگر دوره‌ی شما در فصل زمستان باشد، شرکت‌کنندگان وسایل زیادی به همراه خواهند داشت که در کنار خود نگه داشتن این وسایل سخت و منجر به بی‌نظمی در کارگاه خواهد شد.

۵) عایق صوتی خوب که مانع عبور صدا شود

سر و صدای زیاد منجر به حواس پرتی می‌شود، لذا از بی‌سروصدا بودن محیط قبل از انتخاب اطمینان حاصل کنید.

۶) روشنایی کافی در اتاق باشد و وجود پرده برای جلوگیری از نورخورشید چک شود

تحقیقات ثابت کرده است که روشنایی تاثیر فوق‌العاده‌ای بر روی آموزش گیرندگان داشته و انگیزه برای یادگیری را افزایش می‌دهد. بنابراین در اولین فرصت میزان روشنایی را چک کنید، توجه کنید صندلی‌ها به گونه‌ای چیده شوند و پرده‌های اتاق به گونه‌ای باشد که هیچ‌یک از دانش‌آموزان تحت نور مستقیم قرار نگیرند.

به هنگام استفاده از پروژکتور نیز نور را نه آن‌چنان زیاد نگه دارید که هیچ چیز مشخص نباشد و نه آن‌قدر کم که منجر به خواب‌آلودگی شود.

sinc-training-room-tables

۷) لوازم‌التحریر اضافی در صورت لزوم مانند کاغذ، خودکار، ماژیک و …

این مورد کاملا واضح است، احتمال این‌که شرکت‌کنندگان برخی وسایل لازم را فراموش کنند بسیار زیاد است، بنابراین سعی کنید برخی لوازم ضروری مانند کاغذ، خودکار و … که ضروری به نظر می‌رسند در دسترس شرکت‌کنندگان قرار دهید.

۸) ساعت دیواری مقابل مربی برای مشاهده‌ی زمان به صورت مرتب

زمان‌بندی برای یک دوره‌ی آموزشی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، لذا اگر یک ساعت دیواری جلوی چشم مربی باشد به راحتی می‌تواند برنامه‌اش را مطابق با آن تنظیم کند.

۹) پروژکتور و سیستم صوتی مناسب

فکر نمی‌کنم نیازی به گفتن لزوم کارکرد صحیح پروژکتور در یک کلاس آموزشی وجود داشته باشد. مطمئنا بدون پروژکتور امکان برگزاری یک رویداد وجود نخواهد داشت. لذا قبل از انتخاب به کارکرد صحیح پروژکتور و سیستم صوتی توجه کنید.

۱۰) دو وایت‌برد یکی برای نمایش اسلایدها(اتصال با پروژکتور) و دیگری برای یادداشت‌های مهم

یکی از مهم‌ترین تجهیزات یک کلاس آموزشی پروژکتور است و برای این‌که پروژکتور عملکرد مناسبی داشته باشد ضروری است که به یک وایت‌برد متصل باشد. داشتن یک وایت‌برد دیگر برای یادداشت‌های مهم هنگام ارائه بسیار مفید خواهد بود. در حین ارائه ممکن است سوالی از شما پرسیده شود که از قبل برای آن اسلایدی آماده نکرده‌اید بدین ترتیب به راحتی قادر خواهید بود مساله را توضیح دهید.

training-room

۱۱) پذیرایی، تنقلات و ناهار

احتمال این‌که شرکت‌کنندگان به مدت طولانی در دوره حضور داشته باشند زیاد است، بنابراین وجود جایی برای نگه داشتن تنقلات و یا ناهار و هم‌چنین سرو کردن آن ضروری است.

۱۲) وسایل نوشیدنی از قبیل چای، قهوه و مخصوصا آب در دسترس باشد

همان استدلالی را که برای مورد قبلی بیان کردیم برای این مورد نیز صادق است.

۱۳) فضای برک‌آوت

یکی دیگر از ملزومات دوره آموزشی فضای برک‌آوت می‌باشد، شرکت‌کنندگان مدت کوتاهی کشش حضور در یک کلاس آموزشی را خواهند داشت، اگر محیطی نباشد که آن‌ها بتوانند انرژی دوباره‌ای کسب کنند احتمالا ادامه‌ی آموزش سخت خواهد بود.

۱۴) پارکینگ

اگر مجتمعی که دوره در آن برگزار خواهد شد دارای پارکینگ بود که هیچ؛ در غیر این‌صورت به دنبال پارکینگی در نزدیکی مکان برگزاری باشید تا مشکل خاصی پیش نیاید.

۱۵) انبار یا اتاق اضافی برای تجهیزات و منابع آموزشی

احتمالا شما ابزارهایی خواهید داشت که نمی‌خواهید از همان ابتدا در جلسه‌ی آموزش نگه دارید، لذا وجود مکانی برای نگه داری آن‌ها ضروری است.

۱۶) میز و سایر لوازم راحتی برای شرکت‌کنندگان در صورت لزوم

مطمئنا نیازهایی که شرکت‌کنندگان در یک کارگاه مقاله‌نویسی دارند با نیازهای آن‌ها در یک کارگاه نقاشی فرق دارد، لذا این نیازها و ابزارهای راحتی را کشف کنید و در اختیار آن‌ها قرار دهید.

مکان دوره آموزشی

۱۷) دسترسی به اینترنت و وای‌فای

احتمالا در طول دوره آموزشی خود به شدت به اینترنت نیاز خواهید داشت، لذا امکان دسترسی به آن را قبل از شروع رویداد بررسی کنید. علاوه بر آن، اگر شرکت‌‌کنندگان شما به اینترنت دسترسی داشته باشند در مورد رویداد شما چیزهای خوبی در شبکه‌های اجتماعی بگویند که این نیز به نوبه‌ی خود از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

۱۸) فضای دیوار کافی برای نصب پوستر، نمودارها و …

برای این‌که دوره آموزشی شما خاص و جذاب باشد، به برخی کارها برای برندینگ نیاز خواهید داشت که در صورت خالی بودن دیوارها، امکانش وجود خواهد داشت.

۱۹) پشتیبانی

با همه‌ی تدارکاتی که انجام خواهید داد ممکن است برخی مسائل فراموش شود، به منایع اضافی نیاز داشته باشید و یا لازم باشد که با یکی از شرکت‌کنندگان تماس بگیرید و اگر حضور در کارگاه را فراموش کرده، به او اطلاع رسانی کنید.

منبع: وبلاگ ایوند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *