نکاتی که به هنگام جذب اسپانسر برای رویداد باید رعایت کنید

اگر یک رویداد بزرگ را برنامه‌ریزی کرده باشید، مطمئنا می‌دانید که ساخت یک رویداد خوب بدون اسپانسر امکان‌پذیر نیست، زیرا پوشش هزینه‌های رویداد چالش بزرگی است و اگر تمام هزینه‌ها را از شرکت‌کنندگان بگیریم تعداد زیادی از مخاطبان هدف خود را از دست خواهیم داد.

جذب اسپانسر دقیقا شبیه پیشنهاد ازدواج است، شما نباید بدون هیچ آشنایی و تحقیق پیشنهاد اسپانسرینگ را ارائه کنید، درست همان‌طور که به یک غریبه پیشنهاد ازدواج نمی‌دهید. بلکه باید تمام تلاش‌ خود را انجام دهید تا اعتماد او را بدست آورده و سپس پیشنهاد خود را عنوان کنید.

علیرضا جعفر یکی از موسسان کافه‌کارآفرینی می‌گوید: “اسپانسر بخش حیاتی برگزاری یک رویداد است، ما دو نوع اسپانسر داریم. اسپانسر مالی و اسپانسر غیرمالی که از لحاظ سالن و مراحل اداری از رویداد حمایت می‌کند. جذب اسپانسر مالی به شدت سخت است و شما باید قادر باشید دلایل و مزایای قابل‌قبولی برای اسپانسر موردنظر ارائه کنید. اما اسپانسر غیرمالی اغلب با کمی تلاش از همان روزهای اولیه شکل‌گیری رویداد یافت می‌شود.”

پیدا کردن شرکای مناسب برای رویداد گام مهمی در ایجاد تجربه‌های خوب برای شرکت‌کنندگان است.  ما به شما اطمینان می‌دهیم که با رعایت کردن مواردی که در ادامه اشاره خواهیم کرد، به آسانی خواهید توانست شرکای موردنظر خود را پیدا کنید.

۱) جمع‌آوری داده‌ها از رویدادهای قبلی خود

قبل از هر چیز، اسپانسرهایی که می‌خواهند در رویداد شما سرمایه‌گذاری کنند انتظار بازگشت سرمایه دارند. اگر شما بتوانید اطلاعات رویدادهای قبلی خود را جمع‌آوری کنید(در صورتی‌که برای اولین‌بار یک رویداد برگزار می‌کنید می‌توانید از داده‌های رویدادهای مشابه بهره بگیرید) می‌توانید به آن‌ها اثبات کنید که رویداد شما ارزش حمایت آن‌ها را دارد. شما به روش‌های مختلفی می‌توانید داده‌ها را جمع‌آوری کنید، نکته‌ی مهم این است که بدانید چه اطلاعاتی می‌خواهید.

اسپانسرها معمولا به متریک‌هایی مثل اطلاعات جمعیتی شرکت‌کنندگان، سروصداها و تعاملات رسانه‌های اجتماعی بیشتر اهمیت می‌دهند. رویدادهای موفق گذشته را مورد بررسی قرار دهید و اطلاعات مفیدی را که به دست آوردید در اختیار اسپانسرها قرار دهید. داده‌ها باید به گونه‌ای باشند که اسپانسرها مشتاق همکاری با شما شوند.

۲) افراد صحیحی را هدف قرار دهید

اگر بتوانید اسپانسرهای ایده‌آلی را انتخاب کنید که در حوزه‌ی فعالیتی شما کار می‌کنند، به احتمال زیاد موفقیت بیشتری از اسپانسرهایی که در کل صنایع حضور دارند کسب خواهید کرد. تحقیقات کافی انجام دهید و شرکت‌هایی که با اهداف و ارزش‌های شرکت شما متناسب هستند انتخاب کنید. علاوه بر این شخصیت فرد مورد نظر را تحلیل کنید تا بعدا با مشکلات بزرگتری رو برو نشوید.

علیرضا جعفر در این باره می‌گوید: “شخصیت اسپانسر شما بسیار مهم است، اگر نتوانید مرحله‌ی انتخاب اسپانسر را به درستی طی کنید در ادامه با مشکلات بسیاری مواجه خواهید شد. در آینده ممکن است اسپانسرها پیشنهادهایی به شما ارائه دهند و شما را مجبور به اجرای آن‌ها کنند (به عنوان مثال، ممکن است از شما بخواهند که یک ساعت را برای سخنرانی آن‌ها اختصاص دهید و …) بنابراین در ابتدا باید همه چیز را بسنجید، ایجاد مشارکت شفاف از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.”

۳) با آن‌ها تماس برقرار کنید

بعد از این‌که تحقیقات کافی را انجام دادید و فردی را که مدنظرتان است یافتید، به او ایمیل بزنید و یا شماره‌ی او را پیدا کنید و از طریق تماس تلفنی یا تلگرام با او در تماس باشید. اگر از ایمیل استفاده می‌کنید سعی کنید در نزدیکی‌های صبح و یا ۶ عصر به بعد با او تماس بگیرید. شما باید بتوانید  جملاتی کوتاه، افراد را متقاعد کنید که کار شما ارزش سرمایه‌گذاری و حمایت را دارد.

۴) تمام تلاش خود را برای بی‌نظیر نشان دادن ایده و رویداد خود انجام دهید

اگر مرحله‌ی برقراری تماس را به خوبی اجرا کرده باشید، در بسیاری از موارد شما از طرف اسپانسر برای برگزاری یک جلسه و توضیحات بیشتر دعوت خواهید شد. قبل از این جلسه شما باید تمام داده‌هایی که در مرحله‌ی اول عنوان کردیم را مرتب کنید، اهداف‌تان را به صورت واضح تعریف کنید، کارهایی که تاکنون انجام داده‌اید را یادداشت کنید و ارتباط منطقی بین این موارد ایجاد کنید و سپس برای ارائه‌ی پیشنهاد آماده شوید.

۵) تقویت رابطه پس از رویداد

اگر اسپانسرتان را به درستی انتخاب کرده باشید و از ارتباط با او رضایت کافی دارید؛ باید از این فرصت برای ایجاد رابطه‌ی طولانی‌مدت بهره بگیرید. این رابطه به شما کمک خواهد کرد تا برای رویدادهای بعدی نیز از وی کمک بگیرید. بنابراین داده‌هایی را از رویداد فعلی و مزایایی که برای اسپانسر شما فراهم کرده جمع‌آوری کنید و به اسپانسر نشان دهید.

و اما در پایان این توصیه‌ی علیرضا جعفر را به یاد داشته باشید که: “درآمدزایی از اسپانسر مالی هرگز نباید اولویت اول شما باشد. درآمدزایی خوب است، اما این‌که چقدر درآمد از رویداد کسب کنیم رسالت اصلی و کیفیت کار شما را خراب می‌کند. شما باید نهایت تلاش خود را برای افزایش کیفیت رویداد انجام دهید، همین کار پس از مدت کوتاهی به درآمد نیز منجر خواهد شد.”

منبع: بلاگ ایوند